Sepatah Dua Kata

Blog Kelab Pejabat Operasi Gombak (K-POG) ini diwujudkan sebagai wadah perkongsian maklumat khususnya sesama ahli kelab dan juga sesama rakan-rakan lain di DOSM umumnya. Blog ini akan melaporkan segala perkembangan aktiviti kelab dan juga segala peristiwa yang berlaku di POG. _______________________________________________________________________________

7 Jun 2013

Ceramah Keselamatan dan Latihan Kebakaran

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera. 

Tarikh      :  6 Jun 2013
Masa        :  9.30 pagi
Tempat    :  Aras 2, Pejabat Operasi Gombak

Pejabat Operasi Gombak Jabatan Perangkaan Malaysia Negeri Selangor dengan kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat Rawang telah menganjurkan Ceramah Keselamatan dan Latihan Kebakaran yang bertujuan untuk mendedahkan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil semasa berlakunya kebakaran. 

Ceramah tersebut disampaikan oleh En. Yusri bin Saharjo, Pegawai Penyiasat Balai Bomba dan Penyelamat Rawang, disertai oleh beberapa anggota bomba lain.

Turut hadir adalah Pengarah JP Selangor, Tuan Hj. Ibrahim bin Jantan serta beberapa wakil dari Ibu Pejabat JP Selangor Shah Alam, Pejabat Operasi Kajang dan JP Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Selesai ceramah, diadakan pula demontrasi dan latihan memadam kebakaran menggunakan alat pemadam api di lorong belakang pejabat. Ramai anggota yang mengambil kesempatan untuk mencuba pakaian keselamatan yang biasa dipakai anggota bomba sewaktu memadam kebakaran.


para tetamu
cenderahati 








Semoga dengan adanya latihan dan ceramah ini akan dapat menambahkan ilmu dan kesedaran bagi mempertingkatkan penjagaan keselamatan di pejabat, rumah, kenderaan atau di mana-mana sahaja.

Maklumat lanjut berkenaan Tip Keselamatan Kebakaran, sila rujuk Portal Rasmi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di SINI.


Dalam pada itu, seorang anggota JP Selangor di Unit Prosesan, Puan Nurul Fatinah bt Mohamad Rais baru sahaja ditimpa bencana kebakaran rumah. Rumah sewa yang didiami beliau sekeluarga yang terletak di Jalan Berangan, Padang Jawa, Kelang telah musnah dan hangus dijilat api tanpa dapat menyelamatkan sebarang harta benda. Suami beliau pula mengalami kecederaan melecur di kedua-dua belah tangan. Syukur, anak-anak beliau selamat kerana berada di rumah pengasuh semasa kejadian. Walaubagaimanapun keadaan beliau sekeluarga bolehlah dianggap tinggal “sehelai sepinggang”.

POG merakamkan simpati kepada beliau sekeluarga, semoga mereka bersabar dengan ujian ini dan sama-samalah kita menyumbang agar sedikit sebanyak dapat meringankan beban dan mengurangkan kesukaran yang beliau alami sekarang.

Berita lanjut di SINI
             
 
PENAFIAN: Kelab P.O Gombak (K-POG) tidak akan bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan, kerosakan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.