Sepatah Dua Kata

Blog Kelab Pejabat Operasi Gombak (K-POG) ini diwujudkan sebagai wadah perkongsian maklumat khususnya sesama ahli kelab dan juga sesama rakan-rakan lain di DOSM umumnya. Blog ini akan melaporkan segala perkembangan aktiviti kelab dan juga segala peristiwa yang berlaku di POG. _______________________________________________________________________________

22 Dec 2023

Kajian Rintis Sistem Pangkalan Data Utama (PADU) di Kampung Orang Asli Hulu Kemensah

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Mesyuarat Jemaah Menteri pada 3 November 2023 telah bersetuju supaya mewujudkan Pangkalan Data Utama (PADU) sebagai satu platform tunggal maklumat profil individu dan isi rumah di Malaysia dengan Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) dan Kementerian Ekonomi bertanggungjawab membangunkan  dan  menyelenggara PADU dengan kerjasama  MAMPU.

Pada 22 Disember 2023 (Jumaat), Kajian Rintis PADU bagi daerah Gombak telah diadakan bertempat di Kampung Orang Asli Hulu Kemensah, Ulu Kelang,  Ampang. Kajian rintis ini diselia oleh Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) bersama Kementerian Ekonomi, dengan bantuan dari Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Daerah Gombak dan Petaling. 

Sebanyak 34 TK terpilih dalam menjayakan kajian ini. Alhamdulillah, kerjasama baik telah diberikan oleh pihak JAKOA, Tok Batin dan para penduduk di situ.

Kajian rintis ini adalah bertujuan untuk menjalankan pengujian prestasi semua fungsi yang tersedia di portal PADU bagi proses pengemaskinian maklumat orang asli di kawasan pedalaman yang kurang mendapat kemudahan akses internet. 

pengujian sistem

taklimat ringkas






cenderahati kepada Tok Batin



Untuk makluman, mulai 2 Januari 2024, semua rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas digalakkan mendaftar dan mengemas kini maklumat anda ke dalam sistem PADU. Keutamaan mendaftar PADU adalah untuk memastikan rakyat yang layak mendapat manfaat tidak tercicir daripada menerima subsidi bersasar, bantuan dan perlindungan sosial melalui sistem PADU.

 
PENAFIAN: Kelab P.O Gombak (K-POG) tidak akan bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan, kerosakan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini.